Kofeina dla zdrowia – wróg czy sprzymierzeniec?

Kofeina to jedna z najpowszechniej używanych substancji psychoaktywnych i składnik popularnych używek. Występuje w produktach zawierających kakao, napojach energetyzujących czy gazowanych typu cola. Co ciekawe, więcej znajdziemy jej w herbacie (23 mg/kg) niż w kawie (2 mg/kg), jednak zaleca się, aby codzienne spożycie nie przekroczyło 3-4mg/kg  m. c. Czy faktycznie filiżanka kawy może podnieść ciśnienie?

Mechanizm działania kofeiny polega na zwiększonym wydzielaniu adrenaliny, serotoniny czy noradrenaliny. Dzięki temu silnie pobudza korę mózgową, ułatwia procesy myślowe, zmniejsza zmęczenie i polepsza nastrój. Ponad to powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych. Zwiększa tym samym podatność mięśni szkieletowych na wysiłek, jak również ułatwia przewodnictwo w układzie przewodzącym serca. Licznie przeprowadzone badania wykazały wzrost ciśnienia skurczowego w następstwie spożycia kawę, jednak nie stwierdzono związku między spożyciem kofeiny z kawy a rozwojem nadciśnienia. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że odmiennie działała kofeina pochodząca z napojów typu coca cola. Co więcej, wieloletnie spożycie filiżanki małej czarnej niezależnie od płci zmniejszało ryzyko zawału serca, niezależnie od spożywania alkoholu. Może to być wynikiem obecności antyoksydantów w ziarnach kawy, a tym samym zmniejszenia możliwości zaburzeń układu sercowo-naczyniowego.

Czasem pojawiają się również pogłoski, na temat wypłukującego działania kawy, szczególnie zubożania organizmu o wapń. Nie wynika to jednak ze szczególnego charakteru kofeiny, a efektu jej moczopędnego działania. Umiarkowane ilości kofeiny przyjmowane u dorosłego człowieka nie spowodują żadnego negatywnego wpływu na zdrowie. Nie jest ona jednak obojętna dla organizmu, dlatego jej spożywanie powinno być kontrolowane, szczególnie jeżeli bierzemy pod uwagę kobiety ciężarne lub karmiące. Kofeina bowiem przedostaje się przez barierę krew-łożysko, co powoduje zaburzenie rozwoju potomstwa takie jak zahamowanie wzrostu płodu, zmniejszenie wydolności serca czy obniżenie przepływu krwi.

Filiżanka małej czarnej to element dnia większości społeczeństwa. Jak we wszystkim, również w spożyciu kofeiny należy się umiar, niezależnie czy spożywamy ją w czasie relaksu, czy w natłoku obowiązków i natężonej pracy umysłowej.

Portal dietetyczny Dietmap – dowiedz się więcej o zasadach zdrowego żywienia!

Tekst sponsorowany

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *